Стратегия и тактика за купуване на бизнес , част III

2010-05-04

Следващата стъпка е оценка на бизнеса, който се предлага. Анали­зът в тази насока трябва да засегне:

1. материалната база;

2. силните и слабите страни на управлението;

3. системата за реализация на крайния продукт;

4. състоянието на персонала.

 

За оценката на материалната база може и трябва да се стъпи на текущите цени за предлагането имущество и оборудване, като се на­прави корекция за експлоатацията и овехтяването им до момента. За запознаването с начина на управление могат да спомогнат раз­говори и наблюдения. Може да се съди и по странични проявления  някои от тях стават известни при маркетинговото проучване.

Тъй като времето и достъпът са ограничени, до изчерпателна оцен­ка няма да се стигне, но сериозните пропуски и слабите страни вероятно ще бъдат забелязани. По отношение на начините за реализация на продукта собственикът-продавач трябва да предостави достатъчно информация  обикно­вено изградената мрежа влиза в сделката и е важен елемент за общата оценка на дейността. Анализът на състоянието на персонала изисква специално внима­ние  той е този, който ще продължи работата и който неизбежно ще пренесе, поне в началото, голяма част от предишната организация, с нейните силни и слаби страни.

Колкото по-голяма е структурата, толкова повече елементи от уп­равлението се прехвърлят към персонала. И неговото отношение към работата е от голямо значение. Подмяната, реорганизирането или до­обучението изискват време, така че в първия момент след смяната на собствениците, персоналът продължава, както си е свикнал.  Събирането на впечатления става чрез разговори и наблюдения.

Един задължителен елемент  с разрешение на собственика-про­да­вач трябва да се разбере какво е отношението на персонала към продажбата на дейността. Препоръчително е това да се знае предварител­но. Иначе може да настъпят неочаквани усложнения.

Отделно, по време на договарянето и проучването, трябва да се из­работи и оценка за репутацията на предлагания бизнес. От една стра­на тя присъства в цената, от друга  много е важна за продължаването. Създаването на оценката и проведеният анализ от новия предприе­мач трябва да оформят неговата представа: какво купувам? И да му помогнат за договарянето на финансовите параметри на сделката. Купуването на бизнес е много подходящ ход, но изисква щателен анализ и надлежна оценка.

 


Обратно