Кога и в какво състояние да купите бизнес , част VI

2010-04-27

Купуване на дейност в етап на упадък

Такава покупка си е направо опасна. Ако купувачът не анализира и не си даде сметка какво купува, мо­же бързо да стигне до края.

Такава оферта е приемлива в случаите, когато придобитият бизнес се добавя или надгражда към вече развита дейност. В подобно придобиване опитът на купувача е достатъчен, за да пре­цени и да намали риска за себе си. Разбира се, необходимо е да има и точна причина за покупката - някое от звената, което може да про­дължи да работи - например взаимоотношения с клиенти, които пред­ставляват интерес и за него се явяват като нови. С нови възможности.

 

Ако в покупко-продажбата бъдат включени недобри активи, те трябва внимателно да се преценят и да се оздравят, преди да се вклю­чат активно в дейността. Към тези активи можем да отнесем и персо­нала, ако той влиза в обхвата на сделката.  При хората е по-трудно, не можеш да им смениш частите, не мо­же и да им промениш мисленето отведнъж. Най-лесно е да ги подме­ниш със други. И най-правилното в повечето случаи. Защото персоналът неизбежно е бил съпричастен към залеза на бизнеса, неизбежно е бил заразен с неговия вирус. Лечението е мъчително и бавно. По-ефективно е отстраняването.

 

Засегнатите биха оценили такова решение като некоректно. Не е съвсем така, защото по отношение на социума нищо съществено не се променя - работните места се запазват, просто служебните задълже­ния се поемат от други. Заетостта се запазва, производителността се подоб­рява. Като цяло обществото печели. Нищо повече от  една подмяна. Поради по-ниската цена на офертата, възможно е предлагането на бизнес в упадък, да се стори привлекателно за начинаещи предприемачи. Но това е уловка за тях. Стартиращият предприемач трудно може да раздвижи и да разработи западащ бизнес. Защото съчетаването на личностното въвеждане с необходимото оздравяване на придобитата дейност, е доста, доста сериозно положение. В по-голямата част от случаите - непреодолимо.


Обратно