Кога и в какво състояние да купите бизнес , част IV

2010-04-23

Купуване на бизнес в етап на зрелост

Въпреки че такова предложение е много примамливо, анализът е задължи­телен. Приходите от дейността са добри, но времето им е ограничено. Това е основното, което трябва да се знае при договарянето и купу­ването на такъв бизнес. Оценката и анализът за купувача, трябва да установят доколко зре­лостта е консумирана - състоянието на системата за реализация, пазарното положение на конкуренцията, възможностите за обновяване, цената на неизбежните инвестиции. 

 

За разлика от предходния етап, тук се изискват незабавни и кате­горични промени, за да може да се премести дейността в етап на раз­растване. Това от своя страна предпоставя добро запознаване с пазарния сек­тор, с пазарната ниша - технологичните възможности, тенденциите на потреблението, иновационните въведения, управлението на марке­тинга. Възможностите за промени са достатъчно големи - базата, на която е стъпил бизнесът, е добра и може да се използва максимално. Всичко това трябва да стане ясно още по време на договарянето.

 

Бизнесът в етап на зрелост дава големи възможности за преиначаване на цената му. Продавачът, осъзнато или не, знае това и е готов да спекулира. Той задължително включва в цената и нивото на  текущите приходи. А те са добри. Тъй като купувачът е ограничен откъм време за запознаване с дейността, препоръчително е да потърси външна помощ - за оценка и анализ.

 


Обратно