Кога и в какво състояние да купите бизнес , част I

2010-04-20

Основният смисъл на купуването на бизнес е да се прескочи нача­лото, част от стъпалата за създаване на собствена дейност. Да започ­неш не от нулата, а някъде от по-високо.

И в зависимост от конкретните условия понякога минаваш малко по-нагоре, друг път направо на следващо ниво.

 

Купуване на бизнес в начален стадий

В етапа на въвеждане, предприемачът освен дейността неизбежно купува и част от мечтите на бившия собственик, част от неговите стремежи. Те са вградени и проектирани в създадената организация.

Купуването на бизнес в етап на въвеждане е повече емоционална стъпка, отколкото финансово разчетена операция. Рискът е голям, но за сметка на това, възможностите за развитие са неограничени. Към мечтите на бившия собственик спонтанно се добавят и мечтите на новия предприемач.

 

При запознаването с предложението за конкретната дейност е необходимо да се преценят и анализират:

- качеството и потребността (потребителската стойност) на произвеждания продукт;

- реалната пазарна позиция на бизнеса, който се предлага;

- възможностите за производство, за пресъздаване на крайния про­дукт;

- размерът на необходимите инвестиции за продължаване на развитието.

 

Много от нещата трябва да се проверят на практика - чрез опозна­ване и наблюдения. Във всички случаи информацията на собственика, който продава, е приповдигната, оптимистично обогатена. Прила­гането на насрещно проучване е задължително.

Нужно е да се проследи пътят на създавания продукт до крайния потребител - още повече, че продавачът следва да предостави схемата/мрежата за неговата реализация.

Всяка дейност в начален етап най-вероятно се нуждае от разширяване на обема на дейността, на работата. Във връзка с това следва да се направи преценка доколко, в какви срокове, и с какви инвести­ции може да се постигне такова разрастване.

 

Необходимо е да се обърне внимание и на персонала - да се вземе разрешение за преки разговори и допитвания, за да се прецени трудо­вият потенциал, на който може да се разчита. Хората не са като машините, те може да приемат смяната на собственика като стимул за лична промяна и да напуснат работа. Освен това важни са и настроенията вътре в екипа и към управле­нието. Персоналът е живият капитал на дейността и има голямо зна­чение в какво състояние се намира.


Обратно