Кога и в какво състояние да продадем бизнеса , част III

2010-04-13

Продаване на бизнес в етап на зрелост

В този етап предложенията за продажба са доста съблазнителни. Защото собственикът най-вероятно предлага дейността си не въз основа на анализ, а по инстинкт (за самосъхранение и за продължение). В тази фаза започват да се проявяват симптоми, странични ефекти, които подсещат какво следва и подканят за обновяване. Но такова рядко се прави - защото приходите са добри и нещата вървят от са­мо себе си, няма нужда да ги разбутваш. Но, много хубаво не е на хубаво.

И тъй като предприемачът, стигнал до такъв етап, вече има натрупани достатъчно опит и умения, той усеща нещата, предугажда ги. Търси ново решение. И често избира нов път.

По-непривлекателно е да разбуташ, да обновиш дейността и отно­во да я направиш разрастваща се, отколкото да се захванеш с нещо друго. Добрият предприемач предпочита предизвикателствата, обича риска. И затова решава да продава.

 

В етап на зрелост, на практика подобрителни мерки не се правят.  Посланието на продавача е следното: Нещата са такива. Ако искаш повече, промени ги! И е прав.

Но той самият няма да ги промени. Защото вече не му е интересно. Няма го гъделът, няма го привличането. Всичко му е известно. Хванала го е предприемаческа апатия. И само смяната на дейността може да го накара да работи повече и да раздвижи отново способностите си.

 

При покупко-продажба на бизнес в зрелост резултатите, които се желаят, са разнопосочни:

1. продавачът предлага бизнеса си в добро състояние и търси свободата си;

2. купувачът придобива действащ бизнес и дори нищо да не проме­ни, може да получи повече, отколкото е дал.

 Целите на двете страни са различни, без да се противопоставят - от едната страна е личностен стремеж за промяна и развитие, от дру­гата - икономически интерес за придобиване на дейност. Ако погледнем и третата страна - обществото като цяло - и то пе­чели: първо, нов свободен предприемач, второ, възможност за обновя­ване и иновиране на дейността в етап на зрелост.

 

Възможни са и други варианти. Ако зрелостта на дейността съвпада и със зрелостта на собственика, може да се появи умора у него и нежелание да се занимава актив­но с бизнес. Тогава просто се търси продължение. Случва се и купувачът да има други, по-различни намерения - как­то при прословутата несполучлива приватизация на икономиката ни - купуваш, източваш, разрязваш (за скрап) и си заминаваш (за Изра­ел например), без да се интересуваш какво си съсипал. Но това са други измерения.

Бизнесът в етап на зрелост предлага възможности за добра сделка и за двете страни.


Обратно