Жизнен цикъл на бизнеса , част V

2010-09-07

Зрелостта е илюзорен етап - уж всичко е добре, но не е на добре. (Дори имаме такава поговорка.) Всъщност едно умело ръководство може доста да поизцеди зрелост­та, може да я удължи и да отсрочи залеза - но само в краткосрочен план - законите са неотменими, последователността на цикъла - неумолима.

Предлагането на бизнес за продан в тази фаза, обикновено не е след­ствие от анализ или по причини на самата дейност, а поради някакви други, привидно странични подбуди.

Това е фазата, в която бизнесът може да се продаде изключително изгодно за продавача - когато нещата са преминали в рутина, няма разходи за промени и за иновации, пазарният дял е стабилен за момента, всичко върви от само себе си. Но добрият предприемач знае, че това не е завинаги. Може да бъде за по-кратко, за по-дълго, но зрелостта винаги е преходна. Единствено разнообразяването и нововъведенията могат да направят от това състояние ново начало, да изведат дей­но­стта отново в етап на растеж, да я отдалечат от упадъка.

Купуването на бизнес в този стадий не е толкова рисково - продук­товите/производствените възможности на системата са запазени, необходимо е само раздвижване и оживяване, за да потръгнат нещата още по-добре. И ако новият собственик съумее да обхване и да управ­лява дейността, той може да извлече многократно по-големи изгоди (отколкото е платил за нея).


Обратно