Посетете новия портал за покупко-продажба на машини и съоръжения, като натиснете тук.

Важни стъпки при закупуване на бизнес

2022-06-13

Ако човек има предприемаческо мислене и свободен капитал, той обикновено е склонен да купи нещо развито и вече съществуващо, което е с доказани приходи. На него не му трябва да започва от нулата, той иска да доразвие и надгради започнатото, с цел да удвои или утрои печалбата. В такъв случай този предприемач е склонен да търси в сайта за обяви фирма и бизнесът към нея, които се продават. Той трябва да избере подходящата за него ниша и след като е набелязал вече целта си осъществява връзка с продавача.
 
Когато се купува съществуващ бизнес, предимството е, че може да се прескочат първоначалните разходи за същинското му стартиране. Но преди да се сключи успешна сделка е жизнено необходимо и важно да се проучи произхода на фирмата и бизнеса, който тя упражнява.

Ако имате желание да притежавате даден бизнес, Вие трябва да сте убедени, че той е правилният за Вас. Идеята е да го издигнете на по-високо ниво, но за тази цел са Ви необходими достатъчни познания или добър мениджърски опит, за да го ръководите. Не си мислете, че когато купите нещо вече съществуващо, то ще се развива само. Трябва да вложите необходимите усилия и умения, за да го надградите и да го изведете на следващото печелившо ниво.
Затова, когато купувате фирма, упражняваща бизнес, трябва да си зададете няколко въпроса, преди да действате. Ето кои са те:

1. Помислете какъв тип бизнес искате да притежавате
В сайтовете за обяви ще видите разнообразни фирми и бизнеси за продаване. Трябва внимателно да подберете тези, които са ваша страст и от които разбирате. По-добре е да закупите по-малък бизнес, където имате опит, отколкото да се хвърляте в по-голямото и неизвестното, дори и да Ви изглежда по-доходоносно.
Например: ако сте били служител в голяма компания и сте се занимавали с продажба на софтуер, ако видите, че се продава фирма, която предлага софтуер, то този бизнес е точно за Вас. Защото Вие го познавате в детайли и ще можете да го доразвиете безпроблемно.
Важно е да сте добре осведомени за бизнес модела, той трябва да е работещ, за да доразвиете вашите идеи. Затова не са достатъчни само финансовите средства, трябва да имате ясна концепция как ще се случи всичко от самото начало.

2. Търсете правилните фирми
Намерете правилната фирма, която се продава, спрямо критериите, които сте си набелязали. Ако е нужно, можете да работите и с брокер или посредник, който представлява продавача. Но бъдете внимателни, когато му поверявате информацията за това колко далеч сте готови да стигнете в преговорите.
Брокерът може да Ви помогне за това какъв бизнес е подходящ за Вас, да видите предварително дейността на фирмата, да разберете дали няма някакви задължения или проблеми със съдружията. Брокерът ще Ви помогне с цялата документация и ще Ви спести главоболия и ядове. Осведомете се и каква ще е комисионната му и дали я иска предварително или след извършване на самата продажба.
Все пак ако сте достатъчно уверени в себе си, и разбирате материята, можете да направите всичко това сами.

3. Проучете защо дадената фирма се продава
Една фирма може да се продава поради много причини. Най-честите причини са: продажба поради липса на време за развитието й, навършване на пенсионна възраст на собственика, започване на нов бизнес от собственика и най-неприятната причина: проблеми със съдружниците, фалит, непогасени задължения и други.
Трябва да сте наясно какво е състоянието на бизнеса, който ще закупите, за да не се окажете в позицията да продължите плащате непогасени задължения. Добре е да разпитате подробно настоящите собственици на фирмата дали има някакви проблеми и дали могат да ги решат, преди да Ви прехвърлят фирмата на Вас.

Бъдете внимателни за:
- Да няма пазар на услугата;
- Огромна конкуренция;
- Съществуващи бизнес задължения;
- Проблемна локация;
- Проблеми с търговската марка;
- Трудности с инвентара (твърде висока цена за производство, трудности в съхранението, липса на баланс между търсенето и предлагането и други);
- Лошо или остаряло оборудване, твърде скъпо за поддръжка.

Проведете сериозен разговор със собственика на фирмата, преди да я закупите, отделно ако е възможно разговаряйте и със съществуващите служители или клиенти, преценете дали ще ги запазите или ще сложите нови на тяхно място. Обратната връзка е важна, защото ще Ви даде обективна представа как върви бизнесът на фирмата и по този начин ще можете да вземете безпристрастно решение (няма да се влияете от уверенията на продавача) за закупуването й.

4. Спрете се на бизнес, който отговаря на вашите финансови възможности и цели
Ако сте се колебали между няколко бизнеса, вече е време да си изберете най-подходящия вариант, който ще отговаря на бюджета и целите Ви.

Преценете добре и сметнете какви ще са разходите и евентуалните приходи, като идеята е да не сте на загуба още от самото начало. Помислете как сте и със свободното си време, дали имате сила и капацитет да поемете изцяло фирмата или ще Ви трябва помощ под формата на съдружие, мениджмънт или наемане на нови служители.

Внимавайте и с ресурсите, които ще инвестирате, защото може да се окаже, че има някои подробности, които не знаете и Ви трябва време да ги научите. Или намерете и вкарайте в играта подходящи хора, които да се справят с това вместо Вас.

5. Съберете възможно най-голямо количество информация
Преди закупуването на фирма или бизнес е препоръчително да знаете какво купувате и с кого си имате работа. Потърсете услугите на доверен счетоводител и добър адвокат още преди същинската сделка. Счетоводителят ще Ви помогне с преглеждането на документацията на фирмата, а адвокатът ще Ви представлява в преговорите и ще Ви помогне за осъществяване на сделката.

Ще се наложи подписването на няколко документа, за които адвокатът ще Ви съдейства. Идеята е да защитите сделката и да се предпазите от измама. Пък и продавачът ще бъде доста по-спокоен, ако види, че адвокатът е надежден и сериозен. Най-добре ползвайте ваш адвокат за тази цел.

Когато решите да закупите действаща фирма е добре да се уверите, че фирмата има:

-  Всички разрешителни и лицензи

Тук трябва да знаете, че всичко е изрядно и продавачът не е нарушавал никакви закони и разпоредби, свързани с лицензирането и разрешенията за дейност;

- Редовна учредителна документация на фирмата

Учредителен акт или устав са нещата, които фирмата трябва да има и да не са изтекли. Някои бизнеси трябва да са сертифицирани и одобрени от държавата;

- Разположение на бизнеса

Внимавайте дали бизнесът няма някакви ограничения съобразно мястото, където се намира.
Пример: ако искате да си закупите заведение или бар, трябва да видите дали имате право да пускате силна музика в определените часове. Да не се окаже, че недоброжелателни съседи с право Ви пускат жалби всеки ден.

- Екологична оценка

Разберете дали бизнесът не е в нарушения с екологичните закони - примерно да изхвърля вредни химикали в близката река.

- Проверете всички договори и дали фирмата има текущ лизинг

Проучете дали продавачът на фирмата има неизплатен лизинг, защото това задължение може да се прехвърли на Вас, когато закупите фирмата му. Ако все пак той Ви съобщи, че все още има нещо за изплащане, след прехвърлянето можете да договорите нов лизинг план, а той съществено да увеличи вашите разходи.
Прегледайте откъде идват приходите на бизнеса и се уверете, че няма неуредици, свързани с клиенти и партньори.

- Финанси

Следете дали фирмата, с която ще се сдобиете, няма невърнати данъци, проследете задълженията й, отчетите, баланса, какви разходи за реклама е направила или прави, дали е оповестила дълговете си където трябва.
Проверете със счетоводител изрядността на данъчните декларации на фирмата, като не се доверявайте на продавача на тези данни.
Анализирайте внимателно произхода и размерът на приходите. Все пак е добре бизнесът да е печеливш, а дори и да е на малка загуба Вие трябва да сте уверени, че знаете как да обърнете негативната тенденция и да го направите печеливш.

- Организиране на служителите

Когато купувате фирма с персонал, трябва да се уверите, че служителите са достатъчно обучени и че нямат намерение да напуснат веднага след сделката. Ако усетите, че може да стане нещо подобно е добре да се замислите откъде да си намерите нови служители. Внимавайте за климата и отношенията между настоящите служители и мениджъри, проучете дали няма тежки противоречия между тях. Поискайте данни за техните заплати, бонуси, компенсации, използвани отпуски.

- Проверете състоянието на инвентара

Уверете се, че всичко е наред със качеството и количеството, прегледайте състоянието на склада или сградата, как са се продавали инвентарите и стоките преди това, състоянието на мебелировката, дали има нужда от спешен ремонт, дали е добре да закупите нови мебели, дали се нуждаете от подобрения в сградата или помещението.

- Вашият адвокат трябва да идентифицира допълнителни документи, специфични за бизнеса, от който се интересувате.

6. Оценете фирмата спрямо печалбата и състоянието й на пазара
Тук е най-важната част, за да се осъществи сделката. Необходимо е да направите добра преценка, дали цената, за която се продава фирмата, е реална спрямо приходите й и състоянието на пазара. Можете да ползвате услугите на независим експерт, който да сметне по формула колко е реалната стойност на бъдещата покупка. Това ще е полезно както за купувача, така и за продавача.

По-добре е фирмата, която купувате да е излязла вече на печалба или да има положителна прогноза за печалба в бъдеще. Не трябва да се гледа само бързата печалба, а и тази в дългосрочен план.

7. Намерете си достатъчен капитал, за да направите сделката
Съберете необходимия капитал, който ще Ви е достатъчен за пълното прехвърляне на фирмата на ваше име. Използвайте ваши спестени средства, ако сте се спрели на малък бизнес. Но преди да посегнете към тях се консултирайте със счетоводител. Той навярно ще Ви посъветва да си оставите част от спестяванията и да не ги инвестирате всичките наведнъж. Оставете си резервни пари за управление на закупения бизнес.
Не взимайте заеми от съмнителни лица, фирми или роднини. Ако е продавачът е съгласен, можете да закупите бизнеса на изплащане и да го разсрочите на няколко вноски. Така продавачът ще стане сигурен заемодател, а Вие няма да се натоварите финансово от самото начало. На практика продавачът на фирмата ще ви финансира.

Привличане на съдружник

Ако мислите, че не сте в състояние времево и финансово да се справите сами с новозакупената фирма, можете да намерите съдружник с идеи и финанси. Не забравяйте обаче да сключите ясно споразумение за партньорство, за да няма тежки раздели и съдения след това.

Обърнете се към надеждна банка за заем.

Ако все пак решите да действате сами, намерете добра банка, която ще ви отпусне гъвкав кредит. Направете си така разчета, че да можете да си го върнете бързо, особено след като излезете на печалба. Бъдете сигурни, че отговаряте на всички условия за отпускане на заем, за да не бъдете неприятно изненадани от банката. Подгответе се за авансово плащане, за което ще ви трябва голяма сума пари. Преди заема е добре да представите своя бизнес план за развитие и да направите финансова прогноза за успешното развитие на бизнеса.

8. Приключете сделката с пакет изрядни документи
Това е финалната стъпка, преди да станете горд собственик на фирмата. Уверете се, че имате под ръка цялата й документация, преди същинското прехвърляне на фирмата във ваши ръце. Трябва да имате документ за продажба, документ за окончателната цена на сделката, всички  пропорционални разходи - наем, комунални услуги и инвентар.

- Отдаване под наем и лизинг

Ако поемате лизинга на фирмата или дружеството, бъдете сигурни, че бъдещият ви наемодател е в течение на това. От друга страна, ако преговаряте за нов лизинг, проверете отново дали всички разбират условията му.

- Документът на превозните средства

Ако фирмата се занимава с транспорт и превозни средства внимавайте с това дали сте попълнили правилните формуляри до момента на продажбата.

- Търговски марки, патент и авторски права

Когато закупувате фирма, всички патенти, търговски марки и авторски права изискват определени формуляри, за да бъдат прехвърлени на Вас като нов собственик.

- Документи за франчайзинг

Вижте дали ще трябва да подадете документи за франчайз.

- Споразумение за неконкуренция

Добре е да поискате документ за неконкуренция от продавача. По този начин предният собственик няма да създаде конкурентен бизнес веднага след като ви е прехвърлил сделката.

- Консултация или трудов договор

Такъв документ е нужен ако продавачът остане назначен като служител.

- Декларация за придобиване на активи

Формулярът ще изброи активите, които сте придобили. Този документ е доста важен в контролния списък „закупуване на съществуващ бизнес“ за вашите данъчни декларации, така че не го забравяйте.

- Закони за продажба на едро

Законите за масови продажби са свързани с продажбата на бизнес инвентар и са предназначени да попречат на собствениците на фирми да се крият от кредиторите, като прехвърлят собствеността върху бизнеса на някой друг. За да се съобразят, бъдещите купувачи обикновено трябва да уведомят местните данъчни или финансови власти за предстоящата продажба.

Плюсове за закупуване на фирма и работещ бизнес

Когато започвате напълно нов бизнес, голямата част от времето ви ще бъде прекарано в планирането му. Ще е нужно да изготвите подробен бизнес план и да разберете как да превърнете този план в реалност.

Но когато купите вече готов развит бизнес, който вече е стартиран, Вие вече ще имате налице всичко това. Нещата, които ще ви дойдат наготово са сграда, офис или склад, инвентар, оборудване, утвърдена и разпознаваема марка, развита мрежа от клиенти, актуален работещ списък на доставчици, съществуващи служители, мениджъри, разбиране на конкуренцията.

Ако всички тези фактори не са перфектни, фирмата ви може да не е на печалба в началото. Но не бързайте да се отказвате от покупката й, ако знаете как да я доразвиете и усъвършенствате. Все пак тя ще има основа, на която да стъпите и да доизградите, подобно на основата на къща, която ще достроите по ваш вкус.

По-малки оперативни разходи

Когато купувате съществуваща фирма и бизнес, оперативните разходи са по-ниски. Като пример: ако купувате бар ще ви трябват поне 100 000 лева - за първоначални доставки, зареждане с напитки, реклами, табели, персонален дизайн, оборудване и други. Когато придобиете нещо вече развито, Вие избягвате голяма част от тези разходи и това е ваше предимство.

Няма нужда тепърва да търсите служители, ако тези, с които сте купили фирмата си изпълняват съвестно работата. Предимство е да имате и изградена мрежа от клиенти или доставчици. Това ще ви позволи да вложите повече от планираните си пари в усъвършенстване, реклама и надграждане.

Когато купувате работеща фирма ви отпускат по-лесно финансиране

Кредитори, банки и инвеститори оценяват рискът като по-малък, ако придобиете разработен бизнес. Това е така, поради фактът, че имате налична история на финансовите параметри и се вижда как се е представил до момента съществуващият бизнес. Пък и бизнесът е разпознаваем, марката може би е известна и клиентите са дългосрочни.

Така собствениците, които ще ви продадат фирмата си могат да участват във финансирането на прехвърлянето на собствеността, като ви дадат заем.

Интелектуална собственост

Ако собственикът на фирмата, която ще купувате, е патентовал своите продукти или има защитен с авторски права слоган или запазено лого, тогава тази стойност на интелектуалната собственост вероятно ще се прехвърли върху Вас при придобиването. Това определено е голямо предимство.

Патентът и авторското право стават много ценни ако решите да правите франчайз например.

Патенти, авторски права и търговски марки често се включват в продажбите на софтуерни компании, технологични предприятия и творчески бизнеси (например музика, дизайн и изкуство).

Минуси при закупуване на фирма с развит бизнес:

Високи разходи при предварителното закупуване

Купувайки съществуващ бизнес, Вие наистина ще спестите пари от оперативни разходи, като инвентар и оборудване, но от друга страна може да се сблъскате с доста значителни разходи за купуването на фирмата. Може да се окаже, че тези разходи за закупуването са доста по-големи от тези, с които да започнете нов бизнес от нулата.

Всичко това е това е така, защото освен очевидните активи, Вие закупувате собственост върху:

- клиентска база.

- Вградена марка.

- Дизайнерска работа, (от лого до интериор)

- Бизнес концепция и план.

- Време, усилия и пари, изразходвани за реклама или тестване на продукти.

- Усъвършенствани процеси, процедури и политики.

- Поток на приходи (ако бизнесът вече е печеливш).

- Активи и оборудване.

- Интелектуална собственост, като авторски права, патенти и търговски марки.

Всички тези артикули ще бъдат предмет на преговори между купувача и продавача и ще формират крайната цена при закупуване на съществуващия бизнес.

Непознаване на детайлите

Когато придобиете бизнес, който не познавате добре, то Вие няма да знаете как работи, няма да сте наясно с това какво точно правят служителите, как се управляват процесите, какви са печелившите продукти.
Ако изградите сами своя бизнес, това ще бъде избегнато. Така няма да се налага тепърва да се обучавате и да отделяте прекалено много време да влезете в час и да разберете как работи това, което сте купили.

Внимавайте да не закупите проблемна фирма

Какво ще рече проблемна фирма. Преди да закупите дадена работеща фирма, Вие ще се опитате да съберете максимална информация за нея от нейния собственик. Но колкото и информация да ви се предостави, Вие няма да знаете за някой скрит проблем, който нарочно или не се е премълчал.  Ако закупите фирмата с този проблем, ще се наложи да го решавате сами, а това може да ви коства нерви, време и много непредвидени разходи.

В обобщение - нашият съвет е: когато купувате нещо наготово, прочетете горната информация няколко пъти и се уверете, че не сте пропуснали нещо важно. Не се предоверявайте на хората и ако не сте сигурни ползвайте сигурни посредници като брокери, адвокати и счетоводители.

 


Обратно