Конструкторът на първия български самолет – Асен Йорданов

06.11.2013г.
Конструкторът на първия български самолет – Асен Йорданов

Асен Йорданов е български летец и авиоконструктор, роден през 1896 година в София.

В детските си години обича да прави хвърчила и мечтае някой ден също да полети. През 1912 година си изработва сам безмоторен планер и лети за пръв път.

Премества се да учи в училище за пилоти, намиращо се във френския град Етан. След започването на Балканската война, става доброволец в армията, където едва 16-годишен, е назначен като механик в аеропланното отделение.

Така започва да се занимава с констуирането на първия български самолет с мотор. За по-малко от 12 месеца успява да завърши проекта и 1915 година е обявена за начална за българското самолетостроене.

Самолетът минава през специално сформирана държавна комисия, която одобрява проекта, носещ името „Асен Христов Йорданов“ и е обявен за изобретение. Създателят му иска само да започне да произвежда самолети серийно. 

Изкарва ускорен курс за пилоти и е награден с офицерски кръст за храброст, тъй като отново доброволно става най-младият български авиатор. 

След като България е наказана с Ньойския договор, Йорданов е демобилизиран и става част от запаса, тъй като на страната не е позволено да поддържа армия. По-късно той кандидатства за конкурс, обявен от Американския авероклуб през 1921 година с награден фонд 1 милион долара.

Задачата била да бъдат изминати 33 546 километра по въздух за 100 дни. Заедно с Йорданов се състезава и друг българин – Александър Стоянов. Двамата отправят молба към правителството да им помогне с необходимите за състезанието средства. Лично министър-председателят на България по онова време – Александър Стамболийски изпълнява молбата им.

В крайна сметка се оказва, че само те са се записали за конкурса и той е отменен. Йорданов подава искане да остане на територията на САЩ и по-късно се заселва там докато другият ни сънародник се връща в родината.

В Америка Асен Йорданов успява да завърши няколко вида инженерство, физика и химия и започва да работи като чертожник в концерн за производство на самолети „Къртис“. Там се запознава и сътрудничи и със създателите на едни от най-добрите самолети на всички времена – „Боинг“, „Дъглас“ и „Локхийлд“.

 

Скоро вече създава първия многоцелев самолет в света – „Дъглас ДС-3“ – един от най-добрите тогава. 

Коментари: 0

Коментари