Човекът, променил индустрията, навърши 89 години

02.10.2014г.
Човекът, променил индустрията, навърши 89 години

На 15 октомври своя 89-и рожден ден празнува, може би, най-популярният и успешен мениджър в историята на автомобилната промишленост - Лидо Антъни Якока, известен повече като Лий Якока. Синът на италиански емигранти от дълбоката провинция достига до върховете в бранша и става символ на американската мечта. А това е само едно от големите постижения в кариерата му.

1. Кредити за автомобили

В днешно време взимането на автомобил на лизинг е нещо обичайно, но заслугата за това е именно на Якока. Той измисля програмата "56 за 56", което означава, че всеки желаещ може да си купи Ford от 1956 г. срещу 56 долара на месец. Първоначалната вноска е 20 процента, като кредитът се дава за период от 3 години.

Благодарение на въведената от Якока схема милиони хора стават собственици на Ford Fairlane, който се предлага с 6- и 8-цилиндови двигатели с мощност от 120 до 194 к.с. Автомобилът е не само достъпен, но и безопасен - има пакет Lifeguard с предпазни колани, мека предна част и специална кормилна колона. Липсва му само климатик, но това не е голям проблем за онова време.

В този момент 32-годишния Якока е асистент на мениджъра по продажбите в окръг Филаделфия, но идеята му го изстрелва в главния офис на Ford Motor Company в Диърбърн. Там талантът му е оценен и през 1960 г. става вицепрезидент на компанията.

2. Създаването на Mustang

Огромният успех на този автомобил създава нов клас автомобили. Ford Mustang става звезда на улицата, на пистата и в киното, като до ден-днешен е символ на автомобилна Америка. "Виновник" за това е Якока, който поставя пред подчинените си задача - създаване на автомобил с цена 2500 долара, тегло 1100 кг., дължина до 4572 мм и максимално количество опции.

Всъщност Mustang е продукт на маркетолозите на Ford. Той е построен на платформата на масовия Falcon. Първоначално Лий иска да направи истинска спортна кола, но проучванията показват, че американците искат така наречената "пони кар" - да изглежда по-добре, отколкото всъщност върви.

За 9 години от модела са продадени 2.5 млн. бройки, а най-успешна е версията Mustang от 1966 г., която завоюва 607 568 клиенти за само 12 месеца. Неслучайно Якока отново е повишен и през 1967 г. става изпълнителен вицепрезидент на цялата корпорация Ford, включително и отделението Lincoln-Mercury.

3. Най-печелившият автомобил

В края на 60-те години работата в Lincoln се приема като задънена улица. На всеки продаден автомобил от марката се падат 6 машини Cadillac. На всичко отгоре разходите по разработката на моделите на Lincoln са толкова големи, че компанията губи пари от всеки продаден автомобил. Затова спешно се нуждае от евтин като разработка модел, който обаче да бъде популярен.

Твърди се, че вина за създаването на тази кола има безсънието на Якока. Идеята му хрумва посред нощ докато е в Канада. А именно, да направи нов модел на базата на луксозното купе Ford Thunderbird. Трябва само промяна на дизайна, мощни мотори и внушителен списък допълнителни опции. Лий звъни на вицепрезидента по дизайна Джин Бордиант и му казва: "Поставете радиаторна решетка от Rolls-Royce на Thunderbird".

Така се ражда Mark III, който се отличава и по други неща от Ford Thunderbird, но като разработка струва на концерна едва 30 млн. долара (или 300 млн. в днешни пари). Благодарение на това Lincoln печели по 2000 долара от всеки продаден автомобил. А американският пазар приема модела с отворени обятия и Mark III се продава по-добре от Cadillac Eldorado. Следват Mark IV,  Mark V,  Mark VI, чиито резултати също бият тези на Cadillac.

4. Спасението на Mercury

През 50-те години продажбите на брандовете от средния ценови диапазон започват да падат. В Chrysler затварят своето подразделение De Soto, а същото е на път да стори и Ford с Mercury. Якока обаче отново намира вярното решение. Той установява, че клиентите искат кола, която да е малко по-скъпа от Ford, но да изглежда представителна като Lincoln. И клиентът да има чувството, че се вози в машина от премиум-сегмента.

Рецептата на успеха е предишната - взимаш готова платформа, за да се съкратят разходите за проектиране. Така Mustang се превръща в Cougar, а LTD - в Marquis. "Слепи" фарове, хром и никакви 6-цилиндрови мотори - сериозните мъже искат V8. Това се оказва достатъчно, за да може Mercury да започне да носи приходи.

5. Спасението Chrysler

През 70-те Якока е на върха - президент на Ford Motor Company със заплата от 1 млн. долара на година. Той води толкова успешно концерна по време на световните кризи, за което в крайна сметка ... е уволнен. И това при доходи на концерна от 2 млрд. долара на година. Твърди се, че собственикът Хенри Форд II просто е завидял на управленческия гений на Лий и затова го е уволнил. 

Само че 54-годишният син на италиански емигранти не мисли да се пенсионира. Почти всяка голяма и успешна компания иска да го наеме, но той избира проблемния Chrysler, където нещата в този момент са ужасни. Само за тримесечие концернът губи по 160 млн. долара. А общият му дълг е 4 млрд. долара или 1/10 от целия корпоративен дълг на САЩ.

Лий обаче не се плаши от това, а се хваща за работа. И тръгва да търси пари, като първото място, което посещава е Белия дом. Това е сериозно нарушение на неписаното споразумение, според което държавата не се намесва в работите на Голямата тройка - Ford, General Motors и Chrysler. Якока обаче успява да убеди Конгреса и президента Джими Картър, че евентуален фалит на Chrysler ще е равносилен на световна революция или на нашествие на марсианците.

В крайна сметка мениджърът получава кредит от 1.5 млрд. долара за срок от 10 години. Якока връща парите след три, като за целта продава всички активи на Chrysler, които все още струват нещо. Сред тях са компаниите Chrysler Marine, Chrysler Defense, Chrysler of Europe, и най-вече техните имоти. Променя и друго - произведените автомобили вече се доставят едва след поръчка на дилъра. Преди това практиката е била те да се струпват на специални паркинги, където се повреждат и се налага нов ремонт. И съответно се харчат пари. И накрая прави своя любим номер - дава на пазара автомобила, от който се нуждае.

6. Изобретяване на минивана

Французите могат да си говорят каквото искат, но автор на идеята за миниван е именно Якока. Още през 1974 г. той и топ-мениджърът на Ford Хал Сперлих представят пред Хенри Форд концепт за миниван. Проектът не е приет, а Хенри до такава степен се вбесява, че нарежда на Якока да уволни Сперлих. В крайна сметка именно двамата правят миниван за Chrysler.

Критиците на проекта залагат на факта, че в продължение на 10 години никой не е поискал от компанията да направи подобен модел. Якока и Сперлих обаче са убедени, че на пазара има място за автомобил, който е просторен като микробус, управлява се като лека кола и струва малко.

В крайна сметка е създаден Plymouth Voyager/Dodge Caravan, който излиза на бял свят през 1983 г. Якока отново използва старата рецепта - готова платформа, която в случая е уголемена. Само за първата година са продадени над 1.5 млн. бройки от модела. А Chrysler е не само спасен, но минава в настъпление. И до ден-днешен минивановете на Chrysler са най-продаваните в класа си в САЩ. През 2012 г. сумарните продажби на Dodge Grand Caravan и Chrysler Town&Country превишават два пъти тези на най-близкия им конкурент.

7. Статуята на Свободата

През 80-те годи Якока се е превърнал в икона на Америка. Неговата снимка е на първа страница на списание Time, а името му е известно във всяко домакинство. Така, когато през 1982 г. се налага ремонт на Статуята на свободата, е повикан именно Лий. Задача му обаче е сложна - проектът трябва да бъде частно финансиран.

Якока основа фонд, който намира средства както от компании, така и от граждани. За година са събрани 500 млн. долара и в крайна сметка на 4 юли 1986 г. един от символите на Америка е открит отново. Лий обаче не спира дотук, а ремонтира и Музея на остров Елис - първото място, където са се регистрирали пристигналите емигранти. А Якока попада под №18 в листата на най-успешните мениджъри в историята на САЩ.


Коментари: 0

Коментари